Czekasz na wypłatę odszkodowania od ubezpieczyciela? Świadczenie ma pokryć wyrządzone Ci szkody, nic więc dziwnego, że wnioskujący z niecierpliwością oczekują na wypłatę środków. Co ważne, firmy ubezpieczeniowe muszą jej dokonać w określonym terminie. Jeśli wpływ gotówki się opóźnia, podpowiemy Ci, co robić i kiedy możesz spodziewać się odszkodowania – zobacz!
Jaki czas ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania?
Firmy ubezpieczeniowe nie mogą samodzielnie ustalać terminu wypłaty odszkodowania z OC czy innej polisy – wypłata odszkodowania regulowana jest prawnie. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych towarzystwo ubezpieczeniowe zobowiązane jest do zapłaty odszkodowania:
- w ciągu 30 dni licząc od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie,
- po następnych 14 dniach, jeśli w terminie 30 dni wyjaśnienie okoliczności niezbędnych do wypłaty odszkodowania było niemożliwe;
- najpóźniej do 90 dni od dnia zawiadomienia o szkodzie, jeżeli pojawiły się okoliczności utrudniające wydanie decyzji o odszkodowaniu.
W niektórych przypadkach termin 90 dni także może zostać przekroczony – ubezpieczyciel nie może wypłacić odszkodowania, jeśli aktualnie toczy się postępowanie cywilne lub karne. Takie sytuacje są jednak dość rzadkie, np. gdy towarzystwo ubezpieczeniowe nie może ustalić swojej odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny – wypłata odszkodowania
Jeśli jesteś poszkodowanym w wypadku komunikacyjnym, ale sprawca wypadku nie posiadał polisy OC albo zbiegł z miejsca zdarzenia, możesz liczyć na świadczenie z UFG. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny to podmiot odpowiedzialny za wypłatę odszkodowania w sytuacjach takich, jak przedstawiono powyżej. UFG podlega tym samym terminom wypłaty odszkodowań, co towarzystwa ubezpieczeniowe.
Jakie obowiązki ma zakład ubezpieczeń, jeśli termin wypłaty odszkodowania przekracza 30 dni?
W wielu przypadkach doświadczony pracownik firmy ubezpieczeniowej szybko może oszacować, jak długo potrwa likwidacja szkody. Jeśli na podstawie zgromadzonych dokumentów uzna, że sprawa potrwa dłużej niż 30 dni, musi powiadomić o tym fakcie poszkodowanego.
Jeśli termin wypłaty świadczenia przekroczy 30 dni, ubezpieczyciel jest zobowiązany:
- pisemnie poinformować Cię, że odszkodowanie zostanie wypłacone w późniejszym terminie,
- w piśmie zawrzeć przyczynę opóźnienia,
- wyznaczyć nowy termin wypłaty odszkodowania.
Bezsporna część odszkodowania
Obecnie obowiązkiem ubezpieczyciela jest wypłacić bezsporną część odszkodowania, jeśli towarzystwo wymaga dodatkowego czasu na likwidację szkody. Bezsporna kwota odszkodowania to nie całe odszkodowanie – to tylko część wysokości odszkodowania, co do której nie ma wątpliwości. Przyjęcie bezspornej kwoty odszkodowania nie oznacza, że nie otrzymasz pozostałej części. Co więcej, aby Ci ją wypłacić, ubezpieczyciel nie powinien potrzebować od Ciebie dodatkowych faktur czy dokumentów.
Bezsporną część świadczenia otrzymasz w niewielkiej kwocie. Firmy ubezpieczeniowe mogą prowadzić bowiem wyjaśnienie okoliczności zdarzenia, a kalkulacje wysokości odszkodowania są niedokładne. Odpowiednio skonstruowany wniosek pomoże Ci uzyskać większą kwotę bezsporną, dlatego z pewnością warto zaufać wiedzy i doświadczeniu profesjonalistów. Jeśli jako poszkodowany leczysz się po wypadku, specjaliści z ELO dołożą wszelkich starań, aby bezsporna kwota odszkodowania umożliwiała pokrycie kosztów rehabilitacji.
Natomiast jeśli przed wypłatą odszkodowania ubezpieczyciel nie wypłaca również bezspornej kwoty części roszczenia, należą Ci się odsetki ustawowe. Ich wysokość jest obliczana według zasad ogólnych.
Ubezpieczyciel zwleka z wypłatą odszkodowania – co robić?
Jeśli dostarczono wszystkie niezbędne dokumenty, a postępowanie karne lub cywilne jest wyjaśnione i ubezpieczyciel unika wypłaty odszkodowania, to nie koniec walki. Nie poddawaj się i zawalcz o swoje prawa! Możesz z powodzeniem:
- wezwać towarzystwo do zapłaty roszczenia powiększonego o odsetki ustawowe,
- złożyć skargę do Rzecznika Finansowego,
- powiadomić Komisję Nadzoru Finansowego,
- skierować roszczenia na drogę postępowania sądowego.
Czekanie na wypłatę odszkodowania jest męczące samo w sobie, a zwłoka ze strony ubezpieczyciela dodatkowo wywołuje u poszkodowanych niepotrzebny stres. Skontaktuj się z nami, a postaramy się zdjąć z Ciebie choć część nerwów. Wsparcie mecenasa z ELO i wydanie pełnomocnictwa sprawi, że walka o należne Ci pieniądze przebiegnie o wiele łatwiej.
Co zrobić, aby odszkodowanie zostało wypłacone jak najszybciej?
Nie zawsze można przyspieszyć wypłatę odszkodowania z OC sprawcy wypadku czy innej polisy. Mimo wszystko wnioski o ich wypłatę (także w przypadku kwoty bezspornej) należy konstruować z fachową wiedzą. Chętnie Ci w tym pomożemy – jeden z mecenasów z Europejskiego Lidera Odszkodowań będzie towarzyszył Ci aż do rozwiązania sprawy i uzyskania wymaganych kwot odszkodowania i zadośćuczycienia. Pozwól nam zdjąć z Ciebie ten ciężar, zwłaszcza, jeśli leczysz się po wypadku komunikacyjnym. Staniemy się Twoimi pełnomocnikami i wsparciem, aby umożliwić Ci powrót do pełni sił.
FAQ
- Jaki jest termin wypłaty odszkodowania?
Standardowo w ciągu 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o szkodzie. Aby wyjaśnić dalsze okoliczności sprawy, ubezpieczyciel dodaje 14 dni do tego terminu. Najpóźniej podmiot może wypłacić odszkodowanie w ciągu 90 dni od otrzymania zgłoszenia o szkodzie. Ubezpieczyciel powiadomi Cię o dniu wydania decyzji.
- Co to jest kwota bezsporna?
To część odszkodowania wypłacana wcześniej, co do wysokości której ubezpieczyciel nie ma wątpliwości. Zazwyczaj to niewielka kwota, ale odpowiednio skonstruowany wniosek może spowodować wypłatę wyższego roszczenia.
- Gdzie się skierować, jeśli ubezpieczyciel zwleka z wypłatą odszkodowania?
Najpierw skontaktuj się z ELO. Nasz mecenas pomoże Ci pociągnąć do odpowiedzialności ubezpieczyciela – możemy rozwiązać sprawę na drodze sądowej, złożyć skargę do Rzecznika Finansowego albo powiadomić Komisję Nadzoru Finansowego.